
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

IV MONITORING OF THE WORK OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS  

 

REGULATORY BODIES  

 

1. Republic Broadcasting Agency (RBA)  

 

In the scope of its powers laid down by the Broadcasting Law to oversee the work of the 

broadcasters and rule upon petitions, as well as within its powers vested by the Advertising Law 

in relation to advertising on radio and television programs, especially taking into account the 

fact that the electoral campaign was in full swing, the RBA Council was practically in constant 

session. The Council tried, in contact with both the broadcasters and the general public, through 

a series of press releases, to affect the manner in which the broadcast media followed the 

election campaign and particularly the extent to which they respected the principle of equal 

representation and non-discrimination of the participants in the elections. The Council thus 

called on broadcast media with national coverage (TV stations in particular) to refrain from 

underming the fairness of the election process by charging excessive fees for political 

advertising. It also pointed out  that electoral advertising inciting discrimination, hate, violence 

or offending the honor, reputation or privacy of the citizens or other participants of the 

campaign would not be tolerated. The Council warned against the misuse of children and their 

dignity in the context of the campaign, as well as against violations of the presumption of 

innocence. Since the Council has not accomplished much with these warnings, it is evident that it 

does not possess the mechanisms to affect the overall tone of the electoral campaign. Hence, it is 

clear that not much can be achieved by mere regulation of broadcast media without influencing 

political parties, candidates, advertising agencies engaged in the campaign of these parties and 

print and online media. It was not realistic to expect the Council to act as a substitute of the 

supervising committee, for it does not have such powers or competences. Namely, under Article 

99 of the Law on the Election of Members of Parliament, general supervision of the activities of 

political parties, candidates and means of public information during electoral activities shall be 

conducted by the 10-strong supervising committee, half of which shall be appointed by the 

Parliament, while the other half is appointed at the proposal of MP groups in the Parliament, 

from the ranks of prominent public figures, provided they are not members of bodies of political 

parties participating in the elections. In practice, however, in spite of this explicit stipulation in 

the aforementioned Law, the supervising committee for the elections was established the last 

time on the eve of the 2000 elections. Hence, general supervision of the electoral process once 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

again did not take place. At the same time, the control of the activities of broadcast media during 

the campaign proved inneficient, since nobody else was subject to the same scrutiny. 

 

2. Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) 

 

On April 10, the Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) passed a decision 

allowing the operator with major market strenght on the media content distribution market – 

SBB – to change the fees for its services, starting from May 1. We want to remind that RATEL 

analyzed the media content distribution market in 2011, the cable distribution market in 

particular, and found that there was no effective competition, meaning that SBB possessed major 

market strenght. Accordingly, SBB was imposed the obligation to provide retail services under 

certain conditions. That obligation involves the prohibition to charge excessive fees, the ban on 

obstructing market access or restricting competition by charging excessive or dumping fees, the 

prohibition to enable unjustified advantage to certain end users, the obligation to limit the level 

of retail prices, the extent of the control of individual tariffs, as well as the obligation to base the 

fees (prices) on the cost of services or prices on comparable markets. In the concrete case, 

RATEL found that SBB's regulatory report on the separation of costs and performance for 2011  

did not allow the Agency to conclude that the fee increase was justified, since it was never 

intended for that purpose in the first place. RATEL nonetheless ultimately allowed the increase, 

taking into account the prices on comparable markets, namely the fees charged by major cable 

operators on the markets of Serbia, Croatia, Montenegro, Bosnia-Herzegovina, Macedonia and 

Romania, as well as the forecast 4.2% inflation rate for 2012, in line with the Guidelines of the 

Regulated Prices Policy from the Revised Memorandum on the Budget and Economic and Fiscal 

Policy. Here, however, it is pertinent to note that RATEL’s decision will not have major effects on 

the operation of broadcast media using SBB’s distribution services, since the core of the 

problems broadcasters face with cable distributors are not excessive retail distribution fees, but 

rather the practice of entering into similar or identitical distribution agreements with content 

providers under diametrically opposite conditions. This results in cable distributors paying to 

some content providers for content, while at the same time charging distribution services to 

other providers. At that, they do not distinguish between content providers considering the 

attractiveness of the content, but according to the possibility of the distributor to put pressure 

on the content provider in question. This has resulted in the situation where mainly local 

terrestrial broadcasters are switched off from the cable offer if they refuse to pay distribution 

fees. At the same time, national broadcasters are not required to pay those fees, while foreign 

content providers are getting paid for the right to distribute their programs. Although such 

practice could constitute entering into prohibited restrictive agreements under the Competition 

Protection Law, the competent Competition Protection Commission did not consider it. These 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

problems could perhaps be addressed by enforcing the decisions passed by RATEL in March, 

which have (at the request of the RBA) obligated SBB to include in its Novi Sad and Kikinda 

networks the programs of several local TV stations with licences for terrestrial broadcasting. 

 

3.  The Press Council 

 

On April 26, the Press Council’s Commission for Complaints has passed the decision in yet 

another case against the daily Press. It was the first time, however, that the Commission was 

unable, due to split votes, to rule out whether the Journalist Code of Conduct had been violated 

or not. The plaintiff in the case is the Governor of the National Bank of Serbia (NBS); the 

Commission unanimously found that, by releasing, in the period between February 25 and 

March 6, a series of texts about the responsibility of the Governor for the plummeting exchange 

rate of the dinar, thereby violating the provisions of the aforementioned Code of Conduct. The 

members of the Commission said that the Governor, as a public figure, was less protected by the 

Code than “ordinary” citizens and that he/she be prepared to take criticism for his/her work. 

However, the Commission stressed, the media may engage in such criticism only within the 

limits established by the rules of professionalism. In this case, the Commission found that these 

rules were not adhered to, since Press reported biased, by omitting facts or releasing false 

claims. The members of the Commission also said the Code was not violated in each single text 

that was complained about, stressing however that professional standards were not adhered to 

when publishing the series of articles. In the proceedings regarding the second complaint they 

were deciding about, the members of the Commission were unable to pass a decision as to if the 

text released in the daily “Politika” on March 13, entitled “Only Thieves are Diligent” had violated 

the Code of Conduct. In the opinion of the plaintiff – the Regional Minority Center – the text 

violated the provisions of the Code requiring journalists to protect the rights and dignity of 

vulnerable groups and invest their best efforts to avoid any kind of discrimination. In the text in 

question, the author criticized the lax penal policy against thieves stealing telephone cables and 

tin from schools and kindergarten roofs, which “typically belong to the Roma community”. The 

text includes the following sentence: “One may already sense that the courts are going to be 

lenient: some NGO or ‘factor’ is going to step in protecting their rights and will ‘call out the 

judge’. The fact is that the Roma are in a very difficult situation, living in poverty, but at the same 

time, huge amounts of money are spent for their ‘inclusion’, which does not give them the right 

to be spared from justice”, the text said. The Politika editorial board responded by saying that 

the controversial text “merely stated the state of affairs”, with the goal of addressing a major 

social problem, in the general interest and for the benefit of the Roma population in particular”. 

Politika’s journalists said they were ready to apologize, if the plaintiff furnished relevant 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

information countering the claim that “the majority of the delinquents stealing copper cables are 

not Roma”. 

 

The Serbian journalists’ Code of Conduct stipulates that the journalists are required to 

accurately, objectively, completely and timely report about events of public interest, in respect of 

the right of the citizens to know the truth, while adhering to the principal standards of the 

journalistic profession. It is without dispute that the frequent thefts of copper cables, due to 

which entire districts and parts of towns remain without telephone lines, are events of public 

interest. The Code, however, also says that the journalist is required to respect and protect the 

rights and dignity of vulnerable groups, as well as that he/she must be aware of the risk from 

discrimination the media may propagate. Journalists must do everything possible to avoid 

discrimination based on ethnic or social background. The opinions of the Commission were split 

as to whether the ethnic affiliation emphasized by the journalist in the concrete case was 

directly related to the type of felony he had referred to, which could serve to justify mentioning 

the ethnicity of the thieves. The members of the Commission – Таmаrа Skrоzzа, Filip Svаrm, 

Slаvisа Lеkic, Stојаn Маrkоvic  and Pеtаr Јеrеmic – believed that the Code was violated, that the 

text was discriminatory against the Roma, portraying them not only as thieves, but as 

“protected” thieves unpunished by the courts because they have powerful protectors such as 

NGOs. The remaining members of the Commission – Ljilјаnа Smајlоvic, Bоzо Prеlеvic, Nеbојsа 

Spаic, Аlеksаndаr Djivulјskiј and Zоrаn Ivоsеvic – were of the opinion that the Code was not 

violated, because the ethnic background of perpetrators of criminal offenses in the concrete case 

was relevant for the text. The mere fact that the Press Council’s Complaints Commission failed to 

adopt a decision about a complaint is definitely not good for the credibility of the Commission as 

an institution. Furthermore, it seems that one group of Commission members failed to discern 

the fact that the text in question – referring to a concrete case of telephone cable theft and one 

concrete case where a group of persons had been arrested under the suspicion of theft of tin 

from the roof of one faculty, two kindergartens, other schools and public institutions – inferred 

two conclusions. First, that the thieves of tin and copper cables are mainly of Roma origin and 

second, that the judges in Serbia, in fear of pro-Roma NGOs, pursue a more lenient policy than 

against other citizens. At that, whereas for the first assumption the author pointed to two 

concrete incidents as evidence, the second claim is made without any evidence that a non-Roma 

person has ever been punished more strictly by the Serbian courts for the same felony. It is 

possible that the members of the Commission had other arguments unmentioned in the decision 

published on its website, but it seems that the explanations of the decisions were fairly weak. 

Even if the Commission thought that more extensive explanations would not be published by 

those they pertained to (the decision, if approving a complaint, always includes the obligation of 

the newspaper it concerns to publish it), that problem could be solved by simultaneously 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

releasing both the complete explanations and short excerpts thereof. In the contrary case, 

certain decisions of the Commission will be very difficult to understand, which will not boost its 

credibility either. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

4. The Parliament of the Republic of Serbia 

 

The Speaker of the Serbian Parliament Slavica Djukic-Dejanovic and the Director of the RTS 

Aleksandar Tijanic have signed an agreement providing for the live transmission of 

parliamentary session of the new composition of the Parliament on the public service 

broadcaster. The RTS will broadcast the sessions on Tuesdays, Wednesdays and Thursdays 

when, according to the Rules of Procedure, the Parliament will sit, whereas the rest of the week 

shall see live transmissions where appropriate. RTS will receive 80 million dinars for this 

service. The Agreement also includes the possibility for certain sessions to be transmitted in a 

deferred broadcast, due to earlier commitments assumed by RTS. Slavica Djukic-Dejanovic said 

that the collaboration of the Parliament and the RTS shall ensure transparency of the legislators’ 

work. 

 

While some in Serbia believe that live broadcasts of the parliamentary sessions to be a 

democratic achievement, others claim it is evidence of the public broadcaster’s inability to 

decide independently what parliamentary activities deserve to be on the air. We remind that in 

2007 the RBA even passed a binding order commiting the RTS to enable live broadcasts. The 

binding order remained in force less than two months and was replaced by a recommendation. 

Although the latter was formally non-binding, RTS continued with live broadcasts. In January 

2011, the Parliament called a tender for live broadcasts, but no station applied, because the RTS 

was the only broadcaster that was technically able, with its two terrestrial channels, to meet the 

tender requirements. The public service broadcaster, which did not even apply for the tender, 

ended up entering into an agreement with the Parliament last July. That agreement guarantees 

RTS a fee in the amount of 80 million dinars for one year of live broadcasts and now it has 

probably been merely extended. However, the problem lies in the dilemma if the conclusion of 

such a deal undermines the oblgiation of the public service broadcaster to ensure its programs 

(and news programs in particular) are protected from any government interference. On the 

other hand, if live broadcasts of parliamentary sessions are deemed to be beneficial for the 

public interest, then this interest must be financed (under the Broadcasting Law) from the 

subscription TV fee and not directly from the budget. From what we know from experience, RTS 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

would have anyway continued to broadcast all parliamentary sessions without exception (as 

they did until the summer of 2011) even without the 80 million dinar fee, if not for sincerely 

believing it is in the public interest, then because of the inability to resist such requirement from 

the Parliament. That is why the aforementioned agreement resembles more a ficticious deal 

concealing a case of unlawful state aid to RTS. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED 

RIGHTS  

 

5. Serbian Music Authors’ Organization – Sokoj 

 

Four months after the new tariff of fees charged by SOKOJ for airing music works on radio and 

television stations (which tariff was proposed by the SOKOJ’s Managing Board and was 

approved by the Commission for Copyright and Related Rights) was published in the Official 

Gazette, SOKOJ is yet to issue invoices to broadcasters under that new tariff. The only logical 

explanation is that SOKOJ is aware that the amounts of the fees prescribed by the tariff are 

exorbitant, which means that SOKOJ’s overall tax obligations will probably exceed the amount 

charged under the invoices. This is showing the paradox of the process of approval of the tariffs, 

since SOKOJ apparently felt it was more important to have a tariff that looked good on paper, 

than one that it might realistically charge. The negotiations with ANEM (as the representative 

association of radio and TV broadcasters) continued in April, with SOKOJ offering certain 

concession as to the approved tariff: discounts would be extended subject to the payment of 

advances several months ahead or subject to more up-to-date furnishing of lists of actually aired 

music. The key problem remains the fact that, while the Law on Copyright and Related Rights 

stipulates that the fee should typically constitute a percentage from the amount of the revenue 

the user generates by performing his activity, which involves the exploitation of the protected 

object (i.e. the music) – whereas the lowest fee amounts is determined as a protection 

mechanism – where a user has disproportionately low revenue, the released tariff that received 

the positive opinion of the Commission for Copyright and Related Rights foresees exorbitant fees 

to be charged to more than 70% of the users. This has shifted the focus from the percentage of 

the revenue to be collected by SOKOJ to the fixed amount of the minimum fee, while the 

minimum fee itself becomes a regular fee, to be paid by more than 70% of the broadcasters. 

SOKOJ has shown the willingness to diverge from such a concept by foreseeing various minimum 

fees for different coverage zones (broadcasters situated in smaller communities would be 

charged a lesser minimum fee than national/regional broadcasters and those in larger 

towns/cities), as well as special discounts for underprivileged parts of the country. Nonetheless, 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2012 
 

 

the organization did not back down from its basic position that the tariff is based on the 

minimum fee and not on the percentage of the revenue. This, in turn, means that the tariff has 

lost its main characteristic according to the Law – proportionality. By the time when this report 

was finalized, the negotiations between ANEM and SOKOJ failed to produce an agreement on the 

amounts and the discounts on the amount of the fees prescribed by the tariff. 

 


